MENU

SNF-keurmerk

In Nederland werken ongeveer 500.000 arbeidsmigranten. Voor al deze mensen moet er een geschikte woning gevonden worden. Er is een grote vraag naar woningen en aanbieders spelen graag op deze vraag in. Om misbruik te voorkomen is de Stichting Normering Flexwonen (SNF) en daarbij de SNF norm in het leven geroepen.

Het SNF-keurmerk in 2 minuten:

Sorry, this video can not be played because of your privacy setting.
You can change your settings here anytime.

Watch on Youtube

Wat en voor wie is het SNF-keurmerk?

Stichting Normering Flexwonen (SNF) beheert registers van ondernemingen die aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen en onderhoudt deze normen. Om in het register te komen, moeten organisaties jaarlijks gecontroleerd worden door inspecteurs. Tijdens deze jaarlijkse controle controleren inspecteurs de huisvestinglocaties op diverse punten als veiligheid en ruimte. Vanaf 2021 gebeurt dit niet meer steekproefsgewijs, maar moet elk afzonderlijk pand geïnspecteerd worden. Wanneer een organisatie niet door de inspectie komt en niet tijdig herstelt, worden zij uit het SNF register gehaald.

Een organisatie die is opgenomen in het register van SNF voldoet aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten. Jaarlijks vindt bij deze organisaties een administratieve inspectie plaats waarin wordt gecontroleerd of álle locaties zijn opgegeven bij SNF en of aan de eisen van goed werkgeverschap, toezicht, en beheer wordt voldaan. Gedurende het jaar worden álle locaties waarvoor de organisatie zelf verantwoordelijk is (Eerst-verantwoordelijk) geïnspecteerd of deze voldoen aan alle SNF-normen. De norm kent de onderdelen ruimte en privacy, sanitair, veiligheid en hygiëne, voorzieningen, informatievoorziening, brandveiligheid, toezicht en beheer.

Ieder onderdeel bestaat uit een aantal specifieke eisen waaraan de huisvesting moet voldoen. Alle locaties die de organisatie betrekt bij andere SNF-geregistreerde ondernemingen en die al via die onderneming door SNF-inspecteurs worden gecontroleerd, moeten wel door de onderneming worden gemeld, maar hoeven niet nogmaals te worden geïnspecteerd. Zo worden alle locaties periodiek geïnspecteerd, maar in principe niet ‘dubbel’ behandeld.

Wat kost een SNF-keurmerk?

Om in aanmerking te komen voor een SNF certificaat of het SNF inhuur register, moet een organisatie een eenmalige entreebijdrage afrekenen. Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage die afhankelijk is van het aantal locaties die een organisatie beheert. Het uitvoeren van een inspectie dient te gebeuren door een geaccrediteerde inspectie-instelling met een samenwerkingsverband met SNF. Qualitatis (onderdeel van TÜV) is een van deze instellingen. De kosten voor de jaarlijkse inspectie hangen af van de grootte van uw organisatie. U kunt daarvoor altijd een op maat gemaakte en transparante offerte opvragen.

Waarom het SNF-keurmerk?

Het SNF-keurmerk is niet wettelijk verplicht, maar als u lid bent van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) of de NBBU (Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen) en (tijdelijke) huisvesting aanbiedt aan arbeidsmigranten is deze wel verplicht een SNF-keurmerk te behalen.

Met een SNF-certificaat is namelijk aantoonbaar dat uw huisvesting voor arbeidsmigranten voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer uitzendondernemingen arbeidsmigranten onderbrengt op een locatie zonder certificaat hebben zij geen idee waar de werknemers terecht komen. Daarom vragen veel ketenpartners ook nadrukkelijk om een SNF-keurmerk. Daarnaast mag een uitzendbureau die zaken doet met een gecertificeerde huisvester (of zelf gecertificeerd is als huisvestigingslocatie) tot 25% inhouden voor huisvesting op het wettelijk minimumloon. Zonder keurmerk mag dit niet. Alle reden dus voor een uitzendonderneming om te kiezen voor een SNF gecertificeerde organisatie.

Waarom een SNF-keurmerk bij TÜV Nederland?

Onze onafhankelijke blik helpt u kritisch naar uw organisatie te kijken en de verbeterpunten boven water te halen. We hanteren een nuchtere en toegankelijke manier van inspecteren waarbij we graag met u meedenken.

  • Een persoonlijke aanpak en vaste contactpersoon. Door onze persoonlijke aanpak met een vaste contactpersoon, kunnen we uw vragen snel beantwoorden en snel en direct communiceren. Zo heeft u binnen één werkdag een offerte. Door onze flexibele houding, kunnen we samen met u kijken naar de meest optimale planning voor een inspectie.
  • Wij stellen uw doelen voorop. Bij TÜV Nederland weten we dat het keurmerk belangrijk is, maar dat uw doelstellingen nog veel belangrijker zijn. Wat hoopt u te bereiken met het behalen van het keurmerk? Om u te helpen bij het behalen van uw doelstellingen kijken we kritisch naar uw situatie en geven we concreet aan waar eventuele risico’s liggen, maar leggen we ook kansen bloot. Zo haalt u het meeste uit uw organisatie.
  • Alles onder één dak. Naast een SNF-keurmerk, kunt u bij ons ook terecht voor een SNA keurmerk, OSB keurmerk, NBBU keurmerk, ABU keurmerk, VCA/VCU certificaat, maar ook diverse ISO certificaten. 
  • Branche specifieke kennis. Doordat we meerdere normen uit de branche certificeren en jarenlange ervaring hebben, bent u bij ons verzekerd van branche specifieke kennis en heeft u met onze inspecteurs volwaardige gesprekspartners die een praktijkgerichte rapportage afleveren.
  • Ervaren certificeringspartner. TÜV Nederland is een ervaren certificeringspartner dat naast Nederland ook actief is in veel andere landen. Sinds 1981 bevorderen we in organisaties verspreid over allerlei branches veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Met meer dan 175 vakkundige specialisten beoordelen we dag in dag uit uiteenlopende organisaties.

 

Deel deze pagina

Informatie over Qualitatis dienstverlening

Afdeling Customer Service Center Certificatie van TÜV Nederland

Customer service Qualitatis dienstverlening
TÜV Nederland

0523 - 677 083

info@tuv.nl

Stel uw vraag over
SNA. SNF, ABU, NBBU, ZZP bemiddeling, OSB of het SZP keurmerk