MENU

Er gelden vele regels en wetten met betrekking tot het inlenen van arbeid. Door de huidige wetgeving lopen inleners het risico aansprakelijk gesteld te worden wanneer zij niet aan de verplichtingen voldoen. Om deze risico’s te beperken kwam de uitzendsector met de wens tot zelfregulering. Zo kwam door samenwerking van diverse brancheorganisaties, overheden en inspectie instellingen het SNA Keurmerk tot stand.

Wat en voor wie is het SNA-keurmerk?

Het SNA-keurmerk is het keurmerk voor de uitzendsector en aannemers van werk. Met dit keurmerk tonen zij aan een betrouwbare partner te zijn voor opdrachtgevers. Om een SNA keurmerk te verkrijgen dienen uitzendondernemingen, aannemers van werk, payroll ordernemingen en detacheerders periodiek geïnspecteerd door een geaccrediteerde inspectie instelling, zoals Qualitatis (onderdeel van TÜV). Deze inspecties worden uitgevoerd op basis van normen NEN 4400-1 en NEN 4400-2. De laatste norm gaat specifiek over buitenlandse bedrijven op de Nederlandse markt.

Tijdens de inspecties volgens het SNA schema worden onder andere de volgende verplichtingen uit arbeid beoordeeld en gecontroleerd:

  • Identificatie van de onderneming
  • Aangifte en afdracht van verschuldigde loonheffingen en omzetbelasting
  • Naleving Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag
  • Identiteitscontrole en controle op het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland
  • Voorkomen van risico’s op aansprakelijkstelling en boetes door in- en doorlenen of uitbesteden van werk

Het keurmerk stimuleert hiermee naleving van wet- en regelgeving.

Het SNA keurmerk is niet verplicht. Deelname is dus geheel vrijwillig. Maar het wordt wel breed gedragen in de branche. Zo is het SNA-keurmerk een lidmaatschapseis voor de brancheverenigingen ABU en NBBU. Alle gecertificeerde ondernemingen zijn terug te vinden in het openbare register op de website van Stichting Normering Arbeid (SNA).

 

Wat kost een SNA-keurmerk?

Wanneer u start met het SNA certificatie traject, betaalt u in eerste instantie een eenmalig entreebedrag aan Stichting Normering Arbeid (SNA). En vervolgens betaalt u jaarlijks ook een bedrag aan deze stichting. De kosten voor de inspecties worden door de inspectie-instelling separaat in rekening gebracht. U kunt bij ons een offerte aanvragen voor een op maat gemaakt aanbod.

Waarom het SNA-keurmerk?

Het SNA-keurmerk is het bewijs van betrouwbaarheid binnen de branche. Het keurmerk toont aan potentiële opdrachtgevers dat u uw zaakjes goed op orde heeft. Hierdoor loopt een opdrachtgever minder risico op boetes en verhalen van de inspectie SWZ en de Belastingdienst bij een SNA gecertificeerde uitzendonderneming t.o.v. een niet gecertificeerde uitzendonderneming. Daarnaast geldt er sinds juli 2012 een fiscale vrijwaring met betrekking tot de inlenersaansprakelijkheid. Wanneer een organisatie werknemers inleent van een SNA-gecertificeerde onderneming, kunnen zij gevrijwaard worden van eventuele aansprakelijkheidsstelling door de Belastingdienst ten aanzien van niet betaalde loonheffingen en omzetbelasting door de uitzendonderneming.

Daarnaast heeft een uitlener of onderaannemer in het kader van inlenersaansprakelijkheid geen verplichting meer om 40% van loonheffingen te storten op een G-rekening. De G-rekening is een geblokkeerde rekening die een inlener of onderaannemer kan openen om het risico van aansprakelijkheid te beperken. De inlener of aannemer stort op deze g-rekening een percentage van het factuurbedrag voor de loonheffingen die de uitlener of onderaannemer in verband met het uitlenen van personeel of het aannemen van werk moet afdragen. Wanneer iemand een SNA keurmerk heeft is dit percentage 25%. Indien niet SNA gecertificeerd is dit 55% van de factuur incl. btw of 40% btw verlegd. Vanwege het vervallen van de verplichting met een SNA-keurmerk heeft een onderneming meer besteedbaar inkomen.

Waarom een SNA-keurmerk bij TÜV Nederland?

Onze onafhankelijke blik helpt u kritisch naar uw organisatie te kijken en de verbeterpunten boven water te halen. We hanteren een nuchtere en toegankelijke manier van inspecteren waarbij we graag met u meedenken.

  • Een persoonlijke aanpak. Door onze persoonlijke aanpak, kunnen we uw vragen snel beantwoorden en snel en direct communiceren. Door onze flexibele houding, kunnen we samen met u kijken naar de meest optimale planning voor een inspectie.
  • Wij stellen uw doelen voorop. Bij TÜV Nederland weten we dat het keurmerk belangrijk is, maar dat uw doelstellingen nog veel belangrijker zijn. Wat hoopt u te bereiken met het behalen van het keurmerk? Om u te helpen bij het behalen van uw doelstellingen kijken we kritisch naar uw situatie en geven we concreet aan waar eventuele risico’s liggen, maar leggen we ook kansen bloot. Zo haalt u het meeste uit uw organisatie.
  • Alles onder één dak. Naast een SNF-keurmerk, kunt u bij ons ook terecht voor een SNA keurmerk, OSB keurmerk, NBBU keurmerk, ABU keurmerk, VCA/VCU certificaat, maar ook diverse ISO certificaten. 
  • Branche specifieke kennis. Doordat we meerdere normen uit de branche certificeren en jarenlange ervaring hebben, bent u bij ons verzekerd van branche specifieke kennis en heeft u met onze inspecteurs volwaardige gesprekspartners die een praktijkgerichte rapportage afleveren.
  • Ervaren certificeringspartner. TÜV Nederland is een ervaren certificeringspartner dat naast Nederland ook actief is in veel andere landen. Sinds 1981 bevorderen we in organisaties verspreid over allerlei branches veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Met meer dan 175 vakkundige specialisten beoordelen we dag in dag uit uiteenlopende organisaties.

 

Deel deze pagina