Skip to content

Importeren van gebruikte voertuigen

Een gebruikt voertuig importeren of verhandelen zonder EG-typegoedkeuring? TÜV NORD verzorgt de toelatingskeuring en levert alle benodigde documenten voor registratie in Europa en daarbuiten. Zo voldoe je aan alle regels zonder gedoe, met deskundige begeleiding en inspectie op locatie.

Voor wie is dit bedoeld?

Deze dienst is er voor organisaties die gebruikte voertuigen willen toelaten of verhandelen, zoals:

  • Autohandelaren en importeurs die voertuigen uit het buitenland inkopen en in Europa registreren.
  • Dealers en autobedrijven die gebruikte voertuigen doorverkopen in meerdere landen.
  • Leasemaatschappijen en fleetowners die importvoertuigen aan hun wagenpark toevoegen.
  • Constructeurs en ombouwspecialisten die gebruikte voertuigen aanpassen en opnieuw willen toelaten.
  • Logistieke en transportbedrijven die gebruikte bedrijfswagens of trailers importeren.

Wat houdt het in?

Bij import of verkoop van gebruikte voertuigen zonder EG-typegoedkeuring zijn extra toelatingsprocedures verplicht. TÜV NORD neemt het technische en administratieve werk uit handen en zorgt dat je voertuig voldoet aan de nationale eisen van het land van toelating.

Wat je van ons mag verwachten:

  • Toelatingskeuring van het gebruikte voertuig inclusief beoordeling van technische staat, identificatie en conformiteit met lokale regelgeving.
  • Ondersteuning bij procedures binnen de EU, met kennis van regels en formaliteiten per lidstaat.
  • Specifieke aanpak voor Duitsland via een beoordeling volgens §21 StVZO (Duitse toelatingsregeling voor motorvoertuigen).
  • Advies en begeleiding voor toelating buiten Europa, inclusief hulp bij het verzamelen of verkrijgen van homologatie- en toelatingsdocumenten.
  • Inspectie op locatie mogelijk als de juiste faciliteiten aanwezig zijn, of op een andere geschikte plek die past bij de planning.

Na een positieve keuring ontvang je de benodigde rapporten en documenten om het voertuig vlot en correct te registreren of te verhandelen. Neem contact op om je situatie te bespreken en direct te starten.

Waarom kiezen voor TÜV NORD?

  • Onafhankelijk en objectief
    Beoordelingen en rapportages zonder belangenconflict, volledig neutraal opgesteld.
     
  • Internationaal erkend (TÜV NORD GROUP)
    Wereldwijd vertrouwen bij autoriteiten en marktpartijen; rapporten sluiten aan op internationale standaarden.
     
  • Specialistische voertuigkennis en ervaring
    Diepgaande expertise in voertuigbeoordeling, toelatingsprocedures en regelgeving binnen en buiten Europa.

Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen

Een toelatingskeuring is nodig als het gebruikte voertuig geen EG-typegoedkeuring of COC (Certificate of Conformity) heeft, of als die documenten niet aansluiten op het land waar je wilt registreren. In dat geval geldt in het ontvangende land een nationale of individuele toelatingsprocedure voordat het voertuig de weg op mag.

Dit gaat vaak om gebruikte voertuigen die oorspronkelijk voor een andere markt zijn gebouwd, import uit landen buiten de EU, speciale uitvoeringen, omgebouwde voertuigen of voertuigen waarvan de originele toelatingspapieren ontbreken. Omdat er geen EU-typegoedkeuring/COC beschikbaar is, is individuele beoordeling vereist.

Voor registratie in Duitsland is bij gebruikte importvoertuigen zonder geldige typegoedkeuring meestal een individuele toelatingskeuring volgens §21 StVZO nodig. Hierbij wordt vastgesteld of het voertuig voldoet aan de Duitse bouw- en gebruikseisen en of het verkeersveilig is. Het resultaat is een (Voll)gutachten/rapport waarmee je het voertuig kunt laten registreren bij de Duitse autoriteit.

Voor een vlotte keuring zijn meestal technische en identificatiegegevens nodig, zoals:

  • voertuigidentificatie (VIN/chassisnummer) en herkomstinformatie;
  • bestaande registratiedocumenten of exportpapieren;
  • technische specificaties (massa’s, afmetingen, motor-/emissiegegevens, aslasten);
  • informatie over eventuele ombouw of afwijkingen t.o.v. standaard uitvoering.
     

Op basis hiervan wordt beoordeeld welke nationale procedure van toepassing is en welke rapporten nodig zijn voor registratie.

Als een COC (ook wel CvO genoemd) ontbreekt of niet geldig is, kan het voertuig meestal niet direct worden geregistreerd. COC-documenten zijn alleen beschikbaar voor voertuigen die zijn geproduceerd met een Europese typegoedkeuring; bij import uit andere markten of voertuigen met ontbrekende papieren is dat dus vaak niet mogelijk. In dat geval is een individuele toelatingskeuring vereist om aan te tonen dat het voertuig aan de nationale eisen voldoet, waarna de juiste registratiedocumenten worden opgesteld.

Bij import binnen de EU is een voertuig met Europese typegoedkeuring en een geldig COC meestal relatief eenvoudig te registreren in een andere lidstaat. Ontbreekt die typegoedkeuring of het COC, dan geldt een nationale/individuele toelatingsroute.
Bij import van buiten de EU is in Duitsland in de regel een individuele toelatingskeuring / Vollgutachten volgens §21 StVZO nodig, omdat het voertuig niet onder EU-typegoedkeuring valt.

Heb je een vraag over importeren van gebruikte voertuigen?

Wil je weten wat importeren van gebruikte voertuigen voor jouw situatie betekent?
Stel je vraag via het formulier. Ons team van specialisten staat voor je klaar en helpt je snel en helder verder.