Een gebruikt voertuig importeren of verhandelen zonder EG-typegoedkeuring? TÜV NORD verzorgt de toelatingskeuring en levert alle benodigde documenten voor registratie in Europa en daarbuiten. Zo voldoe je aan alle regels zonder gedoe, met deskundige begeleiding en inspectie op locatie.

Deze dienst is er voor organisaties die gebruikte voertuigen willen toelaten of verhandelen, zoals:
Bij import of verkoop van gebruikte voertuigen zonder EG-typegoedkeuring zijn extra toelatingsprocedures verplicht. TÜV NORD neemt het technische en administratieve werk uit handen en zorgt dat je voertuig voldoet aan de nationale eisen van het land van toelating.
Wat je van ons mag verwachten:
Na een positieve keuring ontvang je de benodigde rapporten en documenten om het voertuig vlot en correct te registreren of te verhandelen. Neem contact op om je situatie te bespreken en direct te starten.
Een toelatingskeuring is nodig als het gebruikte voertuig geen EG-typegoedkeuring of COC (Certificate of Conformity) heeft, of als die documenten niet aansluiten op het land waar je wilt registreren. In dat geval geldt in het ontvangende land een nationale of individuele toelatingsprocedure voordat het voertuig de weg op mag.
Dit gaat vaak om gebruikte voertuigen die oorspronkelijk voor een andere markt zijn gebouwd, import uit landen buiten de EU, speciale uitvoeringen, omgebouwde voertuigen of voertuigen waarvan de originele toelatingspapieren ontbreken. Omdat er geen EU-typegoedkeuring/COC beschikbaar is, is individuele beoordeling vereist.
Voor registratie in Duitsland is bij gebruikte importvoertuigen zonder geldige typegoedkeuring meestal een individuele toelatingskeuring volgens §21 StVZO nodig. Hierbij wordt vastgesteld of het voertuig voldoet aan de Duitse bouw- en gebruikseisen en of het verkeersveilig is. Het resultaat is een (Voll)gutachten/rapport waarmee je het voertuig kunt laten registreren bij de Duitse autoriteit.
Voor een vlotte keuring zijn meestal technische en identificatiegegevens nodig, zoals:
Op basis hiervan wordt beoordeeld welke nationale procedure van toepassing is en welke rapporten nodig zijn voor registratie.
Als een COC (ook wel CvO genoemd) ontbreekt of niet geldig is, kan het voertuig meestal niet direct worden geregistreerd. COC-documenten zijn alleen beschikbaar voor voertuigen die zijn geproduceerd met een Europese typegoedkeuring; bij import uit andere markten of voertuigen met ontbrekende papieren is dat dus vaak niet mogelijk. In dat geval is een individuele toelatingskeuring vereist om aan te tonen dat het voertuig aan de nationale eisen voldoet, waarna de juiste registratiedocumenten worden opgesteld.
Bij import binnen de EU is een voertuig met Europese typegoedkeuring en een geldig COC meestal relatief eenvoudig te registreren in een andere lidstaat. Ontbreekt die typegoedkeuring of het COC, dan geldt een nationale/individuele toelatingsroute.
Bij import van buiten de EU is in Duitsland in de regel een individuele toelatingskeuring / Vollgutachten volgens §21 StVZO nodig, omdat het voertuig niet onder EU-typegoedkeuring valt.

Wil je weten wat importeren van gebruikte voertuigen voor jouw situatie betekent?
Stel je vraag via het formulier. Ons team van specialisten staat voor je klaar en helpt je snel en helder verder.