MENU
  1. Certificaten & Keurmerken
  2. Keurmerk Sociale Onderneming
Voor het aantoonbaar maken van uw social return on investment

Maak uw sociale bijdrage aantoonbaar

  • Druk uw sociale activiteiten uit in 'sociale winst'
  • Trek loyale werknemers aan 
  • Stimuleer uw onderscheidend vermogen

In de veranderende maatschappij wilt u zich blijven inspannen om iets ‘goeds’ te doen. Financieel of economisch gewin is allang niet meer het enige dat telt. Steeds meer organisaties zijn zich bewust van hun impact op de maatschappij en willen hier actief een bijdrage aan leveren: iets teruggeven aan de wereld.

Het leveren van uw bijdrage aan de maatschappij kunt u op verschillende manieren doen. Onder andere door activiteiten op het gebied van duurzaamheid, milieu en ketenverantwoordelijkheid. Maar hoe zit het eigenlijk met sociaal ondernemen? Dit is waar het Keurmerk Sociale Onderneming zich op focust, de mens.

De wereld wordt steeds transparanter en werknemers zoeken steeds meer naar sociale aspecten in een baan. Door sociale activiteiten onderdeel te maken van uw bedrijfs-DNA trekt u loyale werknemers aan. Daarnaast verandert de workforce bij uw klanten en leveranciers, omdat zij steeds meer waarde hechten aan uw activiteiten op het gebied van sociaal ondernemen.

Met het Keurmerk Sociaal Ondernemen maakt u uw sociale DNA aantoonbaar waarmee u niet alleen de juiste medewerkers aantrekt en behoudt, maar tevens uw commerciële slagkracht vergroot.

Wat is het Keurmerk Sociale Onderneming?

Het Keurmerk Sociale Onderneming geeft kaders om te bepalen of een organisatie sociaal onderneemt. Dat is zo indien een organisatie zicht sociaal opstelt in de samenleving. Dit wordt beoordeeld aan de hand van 3 pijlers:

 

  • Mens en Arbeidsmarkt

Hoe zorgt u dat uw organisatie aantrekkelijk is voor medewerkers? Welke initiatieven ontplooit u om ervoor te zorgen dat u de juiste mensen werft en behoudt? Een blije medewerker is vaak ook een loyale medewerker en zal als ambassadeur voor uw organisatie werken. Aspecten van deze pijler zijn onder andere werk-privé balans, bevordering gezondheid en kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Mens en Maatschappij

Salaris alleen is niet belangrijk meer. Medewerkers op de 1e plaats zetten, en ruimte geven om iets terug te doen voor de maatschappij waarin zij werken. Hierbij valt te denken aan vrijwilligerswerk, mantelzorg, het ter beschikking stellen van stageplaatsen en sponsoring van maatschappelijke doelen.

  • Mens en Wereld

Hoe dragen u en uw medewerkers bij aan een betere wereld? Initiatieven die hieronder vallen zijn onder andere duurzame inkoop, bevorderen van de circulaire economie en de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie. 

Waarom een Keurmerk Sociale Onderneming?

U wilt een zinvolle bijdrage leveren aan onze wereld en maatschappij en heeft daarvoor beleid geformuleerd en diverse initiatieven ontplooit. Daarnaast eisen uw (toekomstige) werknemers steeds vaker dat u zich sociaal opstelt in de samenleving. Bovendien worden in veel (onderhandse) aanbestedingen eisen gesteld aan de “social return on investment” die u levert.

Het Keurmerk Sociaal Ondernemen maakt uw sociale activiteiten aantoonbaar. Het geeft een score op bovengenoemde pijlers. Hierbij wordt gekeken welk beleid u voert én of u dit beleid ook daadwerkelijk in praktijk brengt.

Waarom het Keurmerk Sociale Onderneming bij TÜV Nederland?

Onze onafhankelijke blik helpt u kritisch naar uw organisatie te kijken en de verbeterpunten boven water te halen. We hanteren een nuchtere en toegankelijke manier van certificeren waarbij we graag met u meedenken.

 

  • Sociale winst

Uw sociale activiteiten kunnen worden uitgedrukt in ‘sociale winst’, waarmee u uw sociale investeringen ook kunt kwantificeren.

  • Competente auditoren met kennis van uw branche

Wanneer u certificering bij TÜV Nederland aanvraagt, sturen we niet zomaar een auditor uw kant op. Onze auditoren hebben altijd kennis en verstand van uw branche en begrijpen tegen welke problemen u aanloopt. Op deze manier kunt u er altijd vanuit gaan dat de auditor die uw organisatie komt toetsen op hetzelfde niveau zit en met u mee kan denken.

  • Wij stellen uw doelen voorop

Bij TÜV Nederland weten we dat het certificaat belangrijk is, maar dat uw doelstellingen nog veel belangrijker zijn. Wat hoopt u te bereiken met het behalen van het certificaat? Om u te helpen bij het behalen van uw doelstellingen kijken we kritisch naar uw situatie en geven we concreet aan waar eventuele risico’s liggen, maar leggen we ook kansen bloot. Zo haalt u het meeste uit uw organisatie.

  • Ervaren certificeringspartner

TÜV Nederland is een ervaren certificeringspartner. Sinds 1981 bevorderen we in organisaties verspreid over allerlei branches veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Met meer dan 175 vakkundige specialisten beoordelen we dag in dag uit uiteenlopende organisaties.

Wilt u meer weten over het Keurmerk Sociale Onderneming bij TÜV Nederland? Neemt u dan contact met ons op:

Transavia behaald Keurmerk sociale onderneming
DHL behaald Keurmerk sociale onderneming

Deel deze pagina

Planning en service voor certificering

Afdeling Customer Service Center Certificatie van TÜV Nederland

Customer Service Center Certificatie
TÜV Nederland

0499 - 339 500

Stel uw vraag over
Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's